Documentarea prin telefon: avantaje şi dezavantaje
Nu întotdeauna este nevoie să mergem pe teren pentru documentare. Ştiu, probabil că mulţi îmi vor sări în cap pentru afirmaţia asta. Însă sunt destule cazuri în care poţi obţine aceleaşi informaţii într-un timp mult mai scurt, cu costuri mult mai mici, chiar prin telefon.
Sunt anumite tipuri de informaţii pe care le putem afla fără să mergem pe teren. Aici intră:
– declaraţii ale politicienilor;
– declaraţii ale oficialităţilor;
– puncte de vedere ale anumitor instituţii (Poliţie, Parchet, Pompieri, Jandarmeria etc.);
– confirmarea unor date (cifre – statistici, nume, numere de telefon etc.);
– “reacţii” la anumite declaraţii/evenimente ale celor care au legătură cu subiectul;
– opinii ale specialiştilor;
Alte tipuri de informaţii e mai bine să NU le culegem prin telefon:
– mărturiile unor oameni care au asistat la un eveniment (catastrofă, accident, o răpire, o bătaie etc.);
– declaraţii care fac obiectul unei anchete jurnalistice;
Evident că există şi informaţii pe care pur şi simplu nu ai cum să le colectezi prin telefon. Cel mai elocvent caz e cel al reportajului. Nu poţi face un reportaj fără să fii la faţa locului. La fel este şi cazul relatării.
Avantaje:
– Câştigăm timp. E mai simplu să dai un telefon şi să obţii în câteva minute informaţii decât să pierzi câteva ore până la interlocutor. Uneori, cei de la care vrem să obţinem informaţii sunt persoane ocupate, care îşi fac cu greu loc în agendă pentru o întâlnire. Avem şanse mai mari să-i convingem să ne declare ceva prin telefon. De cele mai multe ori, termenul de predare (deadline-ul) nu-ţi permite o deplasare;
– Costuri mai mici. O convorbire telefonică e mai ieftină decât o deplasare. Dacă trebuie să mergi chiar şi câţiva km, să iei un taxi, să mergi cu trenul, sau cu orice altceva, e clar că e mai ieftin să dai un telefon de câteva minute.
Dezavantaje:
– Dispar elementele de culoare. O mimică, un gest, o stare de nervozitate, nu le poţi surprinde întotdeauna prin telefon;
– Întreruperea convorbirii. Persoana cu care vorbim ne poate închide în orice moment telefonul în nas. Totodată există şi cazul în care convorbirea se întrerupe din motive tehnice. De exemplu, interlocutorului i se termină bateria telefonului mobil.
imi place