Cum profităm de avantajul multimedia al jurnalismului online?

Ghid Jurnalism » Jurnalism online » Cum profităm de avantajul multimedia al jurnalismului online?

Multimedia pe online înseamnă, în principiu, să speculezi foarte bine posibilităţile pe care ţi le oferă acest mediu pentru îmbinarea textului cu foto, cu audio şi cu video. Cu alte cuvinte, să adaugi valoare de informaţie textului.

Despre text am vorbit într-un articol separat. Pe scurt, el trebuie să fie redactat într-o manieră informativă şi să fie scanabil. Dar cel mai important este să-ţi actualizezi permanent textul.


Fotografiile

Dau viaţă textului. Este o regulă valabilă atât pe print cât şi pe online. De preferat ar fi ca articolul nostru să cuprindă cel puţin o fotografie. Dar trebuie să ne străduim să-i sporim valoarea prin galerii foto. Majoritatea CMS-urilor (interfaţa de administrare a unui site) permit să introduci mai multe fotografii pentru un articol. Chiar şi pentru bloguri există plugin-uri speciale de galerii foto.


Video

Aici avem două opţiuni: fie oferim fişierul original de pe serverul propriu, fie îl embed-uim. Sunt avantaje şi dezavantaje în ambele variante, însă balanţa înclină înspre a oferi fişierul video direct de pe serverul nostru.

1. Video pe serverul nostru: avem avantajul că deţinem controlul total asupra fişierului. Putem să punem fişierul pentru download sau putem face streaming video (ceea ce presupune vizualizarea direct pe site a clipului). Dezavantajul ar fi că vom consuma resurse de pe serverul şi conexiunea proprii. În cazul unui trafic foarte mare s-ar putea ca resursele să nu ne ajungă.

2. Video EMBED: presupune să încărcăm un player video de pe un alt site şi să rulăm fişierul video de pe serverul acelui site. Dezavantajele sunt destul de multe. În primul rând, nu putem controla întotdeauna fişierul. Dacă este şters de pe site-ul de pe care îl preluăm, automat se va şterge şi de la noi. Nu putem să controlăm întotdeauna formatul playerului video. Este posibil să nu se încadreze în peisajul site-ului nostru. Dincolo de aceste mari dezavantaje, avem avantajul că nu folosim resursele site-ului nostru.

După criteriul opţiunilor, avem două tipuri de site-uri care oferă de embed:

a) platforme video de genul YouTube.com sau DailyMotion.com, unde putem să ne facem un cont, să adăugăm un clip video, apoi să preluăm embed-ul pe site-ul nostru (caz în care avem un oarecare control asupra fişierului). Atenţie! Dacă adăugăm un video, suntem responsabili de copyright; sau putem prelua codul unui clip adăugat de altcineva (nu avem garanţia că acel cineva nu va ştere clipul);

b) alte site-uri, de exemplu cele ale televiziunilor, care oferă embed pentru conţinutul video, dar nu putem să ne facem un cont şi să adăugăm propriile clipuri. Atenţie! Chiar şi clipurile oferite prin embed sunt protejate de legea drepturilor de autor, unele site-uri specificând foarte clar în ce condiţii putem prelua conţinutul video.


Infograficele

Pot fi făcute atât foto cât şi video. De exemplu, avem de ilustrat un accident feroviar, dar nu avem la dispoziţie decât declaraţiile martorilor. Din spusele lor, putem să facem o schemă a accidentului. Putem, de asemenea, să recompunem cu ajutorul unei grafici video pe computer dinamica accidentului (pentru asta avem însă nevoie de oameni care să se priceapă la grafica virtuală).


Hărţile

La CNN am văzut o chestie drăguţă. Pe articolele internaţionale oferă, pe lângă foto, video, audio, şi o hartă (ca în cazul acestui articol). Este foarte utilă. De exemplu, la o ştire în care acţiunea se petrece în Madrid (Spania) îi arăţi cititorului locul exact al faptelor. Şi asta pentru că nu toţi ştiu unde se află Madrid (chiar dacă e greu de crezut). Şi am luat un exemplu comun. Dar să ne gândim la oraşe cu nume mai puţin cunoscute. Hărţile de la CNN sunt statice. Există totuşi şi aplicaţii care permit inserarea unor puncte de interes, dar şi navigarea pe hartă. Un serviciu de acest fel oferă Yahoo şi Navteq.


Audio

Să ne gândim că avem la dispoziţie o înregistrare cu o discuţie dintre nişte personaje importante care fac dezvăluiri senzaţionale. Avem opţiunea să scoatem scriptul discuţiei. Dar nu înseamnă forte mult. Aşa nu speculăm potenţialul pe care-l oferă jurnalismul online. Proba audio reprezintă o valoare de informaţie în sine. Oferind vocile personajelor, dispunem de un potenţial enorm de credibilitate.


Avem, după cum am văzut, nişte opţiuni incredibile, de care niciun canal mediatic nu dispune. Online-ul poate să îmbine toate aceste forme într-o manieră destul de profesionistă.

Data articol: ianuarie 15, 2009

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *