urmareste-ma pe twitter facebook ghidjurnalism aboneaza-te la newsletter rss articole

Un pariu: jurnalismul cu atitudine

March 7th, 2011
5 comentarii (10,809 views)

Sunt gata să fac un pariu. Nu peste mult timp, ştirile nu vor mai avea sens în ziare (vorbim aici de ziare pe hârtie, să fie clar). Şi asta pentru că Internetul le face deja să pară îngrozitor de vechi.

Să cumpăr ziarul de a doua zi ca să citesc ştiri va fi o miză din ce în ce mai mică. Voi face asta acum, de pe Internet, nu voi aştepta până mâine.

Ce m-ar face totuşi să cumpăr ziarul de a doua zi? Pentru mine, ar fi convingătoare poziţia ziarului respectiv faţă de cele întâmplate: “e bine că s-a întâmplat asta?”; “e rău?”; “de ce e bine sau de ce e rău?”. Aş vrea să-mi spună asta nişte jurnalişti foarte documentaţi şi cu argumente. Aş vrea să-mi confirme sau să-mi infirme nişte păreri. Pe scurt, aş vrea mai mult curaj din partea jurnaliştilor în asumarea unor opinii argumentate.

Mi-ar plăcea să văd abordări ale subiectelor care să meargă chiar la limita interferenţei faptelor cu opiniile. Ştiu că mulţi mă vor taxa pentru că am spus asta, dar aş vrea să văd atitudine în unghiurile de abordare. Evident, condiţiile sunt: documentare solidă şi argumente.

Cred că succesul şi, implicit, prestigiul unui ziar trebuie să vină din atitudine. Şi sunt câteva căi prin care să te diferenţiezi în piaţă. Una dintre ele o reprezintă campaniile de presă. Le văd destul de rar şi destul de anemice în presa de astăzi. Şi sincer nu pot înţelege de ce. Pentru că, prin campaniile de presă, le poţi arăta cel mai uşor cititorilor tăi că iţi pasă de problemele lor. Cred că un ziar care contează este acela care luptă întotdeauna pentru nişte cauze, susţine sau dezaprobă ceva.

Văd ziarul viitorului cu foarte puţine ştiri (doar exclusivităţile), dar cu interviuri, anchete, reportaje, articole utilitare şi analize/ comentarii. Toate astea înseamnă atitudine, exclusivitate şi, implicit, diferenţiere pe piaţă.

Tags: , ,

5 Responses to “Un pariu: jurnalismul cu atitudine”

  1. Anka Says:

    Jurnalism fără știri? Nu prea cred.
    Legat de print vs. online: lipsa unui computer și a conexiunii la internet îi va face pe mulți români să cumpere încă varianta print. Plus de asta ….. ce ar mai citi bucureștenii prin metrourile aglomerate, când stai îngrămădit și în ceafa ta e unul care îți fâlfâie un ziar? Sau când femei gravide stau în picioare pentru a lăsa junii obosiți să lectureze un uriaș A3?
    Nu am văzut prea mulți bucureșteni citind presa în metrou pe cale electronică.

    Se va recunoaște o nouă categorie socială: cetățeanul-jurnalist.
    Fără studii de specialitate sau chiar fără studii de vreun fel, dar cu atitudine.
    Mi se pare o situație tristă și un pic alarmantă. Deci trăim într-o societate umană care, prin defectele sale, are mai mult nevoie de atitudine decât de o pregătire în domeniu. Amestecăm totul cu toate și toate cu totul. Ăsta e viitorul, indiferent dacă ne convine sau nu.

  2. Bogdan Gheorghe Says:

    @Anka

    Nu am spus “jurnalismul fara stiri”, ci ziarele cu mai putine stiri si mai multe reportaje, anchete, interviuri :) Adica lucruri care sa te diferentieze pe o piata foarte aglomerata. Lucruri care sa te faca sa preferi un ziar in locul altuia.

    Cetateanul-jurnalist nu e o tragedie. Sunt de acord cu tine ca exista mult zgomot creat de jurnalismul cetatenesc, daca vorbim despre bloguri. Aici e un pic mai dificil si nu stiu cum sa-ti raspund legat de solutia de a evita zgomotul. Dincolo de asta, mie imi plac unele bloguri pentru atidine. Nu pot spune acelasi lucru despre multe ziare.

    Pana la urma, sa privim mai in profunzime. Apreciem oamenii pentru ceea ce fac, pentru ceea ce stiu si pentru ATITUDINE. Mi-ar placea sa pot aprecia ziarele fix pentru aceleasi lucruri.

    Si cred, la fel ca tine, ca societatea are nevoie intai de atitudine, dincolo de “pregatire in domeniu” (un pic am vag spus asa).

  3. Anka Says:

    Singura retinere o am vis-a-vis de faptul ca si atitudinea aceea trebuie sa aiba o baza …. Pentru ca, dupa cum bine observam cu totii, “cadem in pacatul” de a ne da cu parerea in toate domeniile posibile, indiferent daca avem habar sau nu prea despre istoricul discutiei sau al tematicii. Ideea cu separarea domeniilor de activitate a fost buna, la baza ea. Nu ar trebui sa se renunte la chestia asta. Doar socialismul promova “personalitatile multilateral dezvoltate” si asa ne pomeneam ca toti stiam un pic din toate, nimeni nu stia nimic specific, ceea ce duce la lipsa de specialisti pe termen lung. Si in mod evident la lipsa de profesionisti pe segmentul de servicii, chiar si banale.

    Dar, inchei la fel ca in mesajul anterior: Amestecăm totul cu toate și toate cu totul. Ăsta e viitorul, indiferent dacă ne convine sau nu.

  4. Carolina Says:

    Chair zilele astea vorbeam la un training despre treaba asta.
    Ca majoritatea jurnalistilor nu argumenteaza. Doar dau date, fara surse exacte. Si te intrebi, e oare 100% corect ce se scrie in presa ?

  5. anka Says:

    E o gluma chestia cu 100% corect?! In Romania?! Nici macar nu se mai stie ce inseamna termenul corect, domnilor! Cred ca jurnalistii cu coloana vertrebrala se pot numara pe degetele de la o singura mana si tind sa cred ca acestia activeaza in orice alt domeniu, mai putin politic, economic, social. Poate ca jurnalistii de turism sa fie nepartinitori :-)

Comenteaza

*

Copyright 2008 - 2017 Ghidjurnalism.ro. Ghid de Jurnalism foloseste platforma WordPress. Design realizat de Bogdan Gheorghe
Articole (RSS) and Comentarii (RSS)