O idee simplă despre jurnalism şi online

Ghid Jurnalism » Jurnalism online » O idee simplă despre jurnalism şi online

E o frenezie mondială. Valurile pe care le face jurnalismul online aproape că ne atrofiază orice gând că s-ar mai putea inventa ceva mai bun. Parcă uităm că web-ul s-a născut abia în 1989 şi că, înaintea sa, televiziunea părea ceva de nedepăşit.

Nu vreau să mă înţelegeţi greşit. Web-ul este, într-adevăr, cel mai bun canal jurnalistic în acest moment. E fascinant, dărâmă nişte concepte fundamentale ale media – precum acela al comunicării unidirecţionale. Vreau doar să atrag atenţia că înainte să învăţăm să facem jurnalism online nu trebuie să uităm să facem jurnalism.

De aici se desprinde şi ideea pe care am promis-o în titlu. Cred că, de departe, cea mai sigură opţiune falimentară a unei companii media este să-şi identifice brandul cu un canal, fie el şi online-ul. Un brand jurnalistic trebuie să se construiască pe o platformă mult mai solidă: conţinutul.

Suntem jurnalişti pentru că ştim să creăm un conţinut (o marfă) la anumite standarde (jurnalistice). Pe orice canal am distribui această marfă a noastră, ceea ce facem se va numi jurnalism. Când spui CNN sau BBC nu te raportezi la un canal, ci la un standard de conţinut, la o garanţie a calităţii conţinutului, indiferent de platforma pe care este acesta distribuit.

De aici vine şi tendinţa firească: integrarea. O instituţie de presă este o fabrică de conţinut. Iar acest conţinut îl poţi distribui (vinde) pe print, pe radio, pe TV, pe telefonul mobil, pe online… Nu contează unde vinzi, important e să ai un produs care să merite să fie cumpărat. Una dintre marile provocări ale integrării este unitatea politicii editoriale pe toate aceste canale. Nu cred în ideea redacţiilor separate pentru fiecare canal al aceluiaşi trust de presă, ci mai degrabă în pregatirea jurnaliştilor de a produce conţinut pentru toate mediile.

Pe scurt, jurnalismul înseamnă, dincolo de canal: conţinut, public, jurnalişti. Canalul reprezintă doar un mijloc prin care putem obţine o relaţie între celelalte elemente. Ca o paralelă, online-ul e la fel ca un telefon mobil care te ajută să-i telefonezi unei fete s-o convingi să iasă la un suc. Ceea ce o va face să accepte va fi însă blabla-ul pe care i-l rosteşti. Plus reputaţia ta. Nu telefonul (ai putea s-o faci faţă în faţă sau pe mail) :)

Nimic nu-mi poate oferi vreo garanţie că nu se va naşte un canal şi mai bun ca web-ul. Până atunci, eu pariez pe conţinut.

Data articol: iunie 30, 2010

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *